The image and the fury: The violence in high definition in the narrative <i>Under this terrible sun</i>, by Carlos Busqued.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/el.2017v19.e30717

Keywords:

Television, Violence, Archives, Argentine literature

Abstract

The aim of this article is to analyze the appropriations of the tools and contents of television documentaries elaborated in the literary work by Carlos Busqued (2009), Under this terrible sun. In this narrative, archives are assembled up and taken to pieces, on account of a metonymic role between the visible and non-visible, the exploitation and the camouflage, involving, in the narrator’s work, anethical and aesthetic, critical and creative commitment, in sharing a story full of details (although full of loopholes) with the reader/viewer.

Author Biography

Ellen Maria Martins de Vasconcelos, Universidade de São Paulo - USP

M.A. in Spanish Language and Spanish and Hispanic American Literature from the Universidade de São Paulo - USP

References

ARENDT, Hannah. Sobre a violência. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2011.

BERGER, John. Modos de ver. 1980. Disponível em: https://paralelotrac.files.wordpress.com/2011/05/modos-de-ver-john-berger.pdf. Acesso em: 4 set. 2016.

BUSQUED, Carlos. Bajo este sol tremendo. Barcelona: Anagrama, 2009.

CASTELLET, José M. De la objetividad al objeto. Papeles de San Armadans, v.2, n. 15, p. 309-332. 1957. Disponível em: http://filcat.uab.cat/gelcc/ modern/texto /mod083.pdf. Acesso em: 4 set. 2016.

CHERRI, Carlos L. Cine y literatura en América Latina. Las intervenciones de Mario Bellatin. Boletim de Pesquisas Nelic, Florianópolis, v.15, n.24, p.5-22, 2015. Disponível em: https://www.academia.edu/2406484 /Cine_y_literatura_en_Am% C3%A9rica_Latina_las_intervenciones_de_Mario_Bellatin. Acesso em: 07 set. 2016.

CUNHA, Edson. “O real como trauma em narrativas de Marcelino Freire”. Anais do SILEL, Uberlândia, v.3, n.1, 2013. Disponível em: http://www.ileel.ufu.b /anaisdosilel/wp-content/uploads/2014/0 /silel2013_2152.pdf. Acesso em: 23 out. 2016.

DE LOS RÍOS, Valeria. Look(ing) at the animals: the presence of the animal in contemporary Southern Cone cinema and in Carlos Busqued’s Bajo este sol tremendo. Journal of Latin American Cultural Studies: Travesia. 2015. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1080/13569325.2014.1000285. Acesso em: 11 set. 2016.

DE LOS RÍOS, Valeria; DONOSO, Catalina. Figuraciones del archivo en El otro día y ¿qué historia es esta y cuál es su final?. Revista Alter/nativa, The Ohio State, 2016. Disponível em: http://alternativas.osu.edu/es/issue /spring-6-2016/essays3/rios-donoso.html. Acesso em: 2 out. 2016.

DERRIDA, Jacques. Força de lei: o fundamento místico da autoridade. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

DERRIDA, Jacques. O animal que logo sou. São Paulo: Ed. UNESP, 2002.

FOSTER, Hal. O retorno do real. São Paulo: Cosac Naify, 2012.

GATZEMEIER, Claudia. Hacia una nueva estética de la marginalidad: entre la nueva novela negra y el realismo sucio: Retrato de familia con muerta de Raul Argemi y Bajo este sol tremendo de Carlos Busqued”. Diseño de nuevas geografías en la novela y el cine negros de Argentina y Chile. ant. Frankfurt/Madrid: Iberoamericana Editorial Vervuert/ Ediciones de Iberoamericana, 2013. p.193-207.

GIORGI, Gabriel. Formas comunes. Animalidad, cultura y biopolítica. Buenos Aires: Eterna Cadencia, 2014.

GUIMARÃES, César G.; LEAL, Bruno S. Experiência estética e experiência mediada. Revista Intexto, Porto Alegre, v.2, n.19, p. 1-14, 2008. . Disponível em: http://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/viewArticl /7998. Acesso em: 3 out. 2016.

JOST, François. El culto de lo banal. Buenos Aires: Libraría Ediciones, 2012.

LEAL, Bruno S. “As imagens como arquivo do real”. Comunicação, Mídia e Consumo, ano 9, v.9, n. 25. p.215-230, 2012. Disponível em: http://revistacmc.espm.b /index.php/revistacmc/article/view/318/pdf. Acesso em: 3 out. 2016.

MACIEL, Maria E. Literatura e animalidade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2016.

MANGUEL, Alberto. Leer imágenes. Madrid: Alianza Editorial, 2002.

MARTINS, Maura O. Por uma ontologia das câmeras onipresentes e oniscientes: reconfigurações ao telejornalismo perante a ubiquidade de dispositivos que registram o real”. In: CONGRESSO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 38., 2015, Rio de Janeiro. Anais... Rio de Janeiro: Intrcom, 2015.

MARTINS, Maura O. “Reconfigurações no telejornalismo a partir da popularização das câmeras amadoras: sobre a narrativa em primeira pessoa. In: CONGRESSO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 37., 2014, Foz do Iguaçu. Anais [...] Foz do Iguaçu: Intrcom, 2015. Disponível em: http://www.intercom.org.br/papers/nacionais/2014/resumo /R9-0763-1.pdf. Acesso em: 07 set. 2016.

MELLO, Jamer G. O arquivo como sintoma: Anacronismo das imagens na obra de Harun Farocki. Revista Passagens, v.5, n.1. 2014. Disponível em: http://www.revistapassagens.ufc.br/index.php/revista/articl /viewFile/58/63. Acesso em: 4 set. 2016 .
MONDZAIN, Marie-José. Homo spectator. Lisboa: Orfeu Negro, 2015.

RAPP, Tobias. Usando música como arma em Guantánamo. Der Spiegel. Bol Notícias. 2010. Disponível em: http://noticias.bol.uol.com.br/internacional/2010/01/ 19/usando-musica-como-arma-em-guantanamo.jhtm. Acesso em: 16 out. 2016.

SANCHÍS, Carmen B. “Transformaciones en los medios plásticos y representación de las violencias en los últimos años del siglo XX”. In: BOZAL, Valeriano. Imágenes de la violencia en el arte contemporáneo. Madrid: Machado Libros s/a, 2005.

SCHOLLHAMMER, Karl Erik. Realismo afetivo: evocar realismo além da representação. Estudos de Literatura Brasileira Vontemporânea, n. 39, p.129-148, jan./jun/2012. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/elbc/n39/08.pdf. Acesso em: 20 jul. 2014.

SPERANZA, Graciela. Atlas portátil de América Latina. Barcelona: Anagrama, 2012.

SIMÕES, Giuliana M. O instante em que o espectador desliza entre o objeto e si mesmo. Concepto, Campinas, v.4, n. 1, p.85-94, 2015.

SONTAG, Susan. Diante da dor dos outros. São Paulo: Companhia das Letras, 2003.

YELIN, Julieta. La letra salvaje. Ensayos sobre literatura y animalidad. Rosario: Beatriz Viterbo, 2015.

Published

2017-09-12

How to Cite

Vasconcelos, E. M. M. de. (2017). The image and the fury: The violence in high definition in the narrative <i>Under this terrible sun</i>, by Carlos Busqued. Estação Literária, 19, 61–78. https://doi.org/10.5433/el.2017v19.e30717

Issue

Section

Artigos do Dossiê Temático