Shadows of lights and the sins of scholastic

Authors

  • Patrícia Regina de Morais Bertolucci Cardoso Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" - UNESP
  • Marcela Verônica da Silva Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" - UNESP
  • Carlos Eduardo Mendes de Moraes Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" - UNESP https://orcid.org/0000-0002-7428-8145

DOI:

https://doi.org/10.5433/el.2014v13.e27083

Keywords:

Scholastic, Lights, Marquês de Pombal

Abstract

When we compare the policy actions taken in the reigns of Dom João V in the first half of the eighteenth century and Dom José I (assisted by Marquês de Pombal) in the third quarter of the same century, we can observe the transition from scholastic, first reign vision gradually paths to an economic -scientific bias, reflecting a position toward the lights. Three narratives were chosen demonstrate this movement by the relations established between them: O Caramuru, the conservative position, and O Uraguai and O Desertor, takes position in favor of Lights.

Author Biographies

Patrícia Regina de Morais Bertolucci Cardoso, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" - UNESP

PhD candidate in Languages at the Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" - UNESP

Marcela Verônica da Silva, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" - UNESP

PhD in Brazilian Literature from the Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" - UNESP

Carlos Eduardo Mendes de Moraes, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" - UNESP

Professor at the Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" - UNESP

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Published

2014-12-23

How to Cite

Cardoso, P. R. de M. B., Silva, M. V. da, & Moraes, C. E. M. de. (2014). Shadows of lights and the sins of scholastic. Estação Literária, 13, 384–395. https://doi.org/10.5433/el.2014v13.e27083

Issue

Section

Artigos do Dossiê Temático