Lúcio Cardoso and the marginal universe of cities
DOI:
https://doi.org/10.5433/el.2013v12.e26346Keywords:
Lúcio Cardoso, Novel, Provocation, TransgressionAbstract
Before Lucio Cardoso’s urban novels this paper pursues to engender the unravelling of the artifices that reveal provocation. Through some of his works such as Inácio (1944) and O enfeitiçado (1954) it is possible to go over the ontological literary texture explored by Lucio in order to know how it answers to his own marginal ideal. We aim to emphasise how the Brazilian author used a range of literary stratagem to gather a piece of writing that causes discomfort and perturbation. Thus provocation becomes the primordial subject of his literary virtuosity that is also transgressing.
Downloads
References
BATAILLE, Georges. O erotismo.Tradução: Antônio Carlos Viana. Porto Alegre: L&PM, 1987.
CARDOSO, Lúcio. Diário completo. Rio de Janeiro: José Olympio Editora, 1970.
CARDOSO, Lúcio. Crônica da casa assassinada. Edição crítica coordenada por Mario Carelli. São Paulo: Scipione Cultural, 1997.
CARDOSO, Lúcio. Inácio, O enfeitiçado e Baltazar. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2002.
CARDOSO, Maria Helena. Vida-vida. Rio de Janeiro: José Olympio Editora, 1973.
CARELLI, Mario. Corcel de fogo: vida e obra de Lúcio Cardoso. Tradução: Júlio Castañon Guimarães. Rio de Janeiro: Guanabara, 1988.
GENET, Jean. Diário de um ladrão. Tradução: Jacqueline Laurence e Roberto Lacerda. Rio de Janeiro: Rio Gráfica, 1986.
NIETZSCHE, Friedrich. Genealogia da moral: uma polêmica. Tradução: Paulo César de Souza. São Paulo: Companhia das letras, 2006.
VIGNOLES, Patrick. A perversidade. Tradução: Nícia Adan Bonatti. São Paulo: Papirus, 1991.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A revista se reserva os direitos autorais sobre as contribuições publicadas, sem retribuição material para o autor, podendo disponibilizá-las on-line no modo Open Access, mediante sistema próprio ou de outros bancos de dados; também poderá efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com o intuito de manter o padrão culto da língua, contando com a anuência final dos autores. As opiniões emitidas pelos autores são de sua exclusiva responsabilidade.