Surreal-abjecionism in Portugal: Notes for a critical analysis of an experience of radical marginality

Authors

  • Rui Sousa Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa - FLUL

DOI:

https://doi.org/10.5433/el.2013v12.e26216

Keywords:

Surrealism, Abjecionism, Avant-garde, Marginality

Abstract

In this paper we will try to reflect about Surrealism-Abjecionism in Portugal as an expression of a radical form of marginality, by simultaneously constituting a manifestation of vanguard, a peripheral drift of the international surrealist movement, a mainstay of absolute refusal under sociopolitical Portuguese contemporary context and a complex phenomena of interaction between different artistic personalities gathered primarily by an ideal of revolt and of reflection on the relations between center and margin in the context of the Portuguese cultural tradition.

Author Biography

Rui Sousa, Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa - FLUL

PhD in Arts from the Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa - FLUL

References

BALANDIER, Georges. Le désodre: éloge du mouvement. Paris: Fayard, 1988.

BARRENTO, João. A espiral vertiginosa. Ensaios sobre a cultura contemporânea. Lisboa: Vega, 2001.

BARTHES, Roland. Na vanguarda de que teatro? In: BARTHES, Roland. Ensaios críticos. Tradução: António Massano e Isabel Pascoal. Lisboa: Edições 70, 2009. p. 91-94.

BAUMAN, Zygmunt. Modernidade e ambivalência. Tradução: Marcus Penchel. Lisboa: Relógio d’Água, 2007.

CALINESCU, Matei. As cinco faces da Modernidade: romantismo, vanguarda, decadencia, kitsch, pós-moderno. Tradução: Jorge Teles de Menezes. Lisboa: Vega, 1999.

CASTRO, E. M. de Melo. Essa crítica louca. Lisboa: Moraes, 1981.

CASTRO, E. M. de Melo. As vanguardas na poesia portuguesa do século XX. Lisboa: Instituto de Cultura e Língua Portuguesa, 1987.

CESARINY, Mário. Contribuição ao registo de nascimento, existência e extinção do Grupo Surrealista de Lisboa. Lisboa: [s.n.], 1974.

CESARINY, Mário. (org.). Três poetas do Surrealismo. Lisboa: Biblioteca Nacional, 1981.

CESARINY, Mário. As mãos na água, a cabeça no mar. Lisboa: Assírio & Alvim, 1985.

CESARINY, Mário. A Intervenção Surrealista. 2. ed. Lisboa: Assírio & Alvim, 1997.

FORTE, António José. Uma faca nos dentes. Lisboa: Parecia A. M. Pereira, 2003.

FRANCO, António Cândido. Notas para a compreensão do Surrealismo em Portugal. Évora: Licorne, 2013.

GALHÓS, Cláudia. Entrevista a Mário Cesariny: memórias do surrealismo em Portugal. Apeadeiro, n. 2, p. 6-20, Primavera 2002.

GEORGE, João Pedro. O que é um escritor maldito? Estudos de sociología da literatura. Lisboa: Verbo, 2013.

GUIMARÃES, Fernando. A poesia contemporânea e o fim da modernidade. Lisboa: Caminho, 1989.

MARTINHO, Fernando J. B. Tendências dominantes da poesía portuguesa da década de 50. 2 ed. Lisboa: Colibri, 2013.

MACEDO, Helder e E. M. de Melo e Castro. Contemporary portuguese poetry. Manchester: Carcanet, 1978.

MOISÉS, Carlos Felipe. O desconcerto do mundo: do Renascimento ao Surrealismo. São Paulo: Escrituras Editora. 2001.

PACHECO, Luiz. O que é um escritor maldito? In: PACHECO, Luiz. Memorando, mirabolando. Lisboa: Contraponto, 1995. p. 55-71.

PAZ, Octavio. Los hijos del limo: del romanticismo a la vanguardia. Barcelona: Seix Barral, 1974.

PETRUS. Os Modernistas portugueses: escritos públicos, proclamações e manifestos. Porto: C.E.P., 1960. (Dos Independentes aos Surrealistas)

ROSA, António Ramos. Poesia liberdade livre. 2 ed. Lisboa: 1986.

SARAIVA, Arnaldo. Literatura marginalizada. Porto: [s.n.], 1975.

SARAIVA, Arnaldo. Literatura marginalizada: novos ensaios. Porto: Árvore, 1980.

TCHEN, Adelaide Ginga. A aventura surrealista: o movimento em Portugal do casulo à transfiguração. Lisboa: Colibri, 2001.

Published

2013-11-24

How to Cite

Sousa, R. (2013). Surreal-abjecionism in Portugal: Notes for a critical analysis of an experience of radical marginality. Estação Literária, 12, 186–205. https://doi.org/10.5433/el.2013v12.e26216

Issue

Section

Artigos do Dossiê Temático