Plata quemada: readings, transgressions and transfigurations

Authors

  • Eduardo Fava Rubio Universidade de São Paulo - USP

DOI:

https://doi.org/10.5433/el.2012v9.e25690

Keywords:

Ricardo Piglia, Argentinian Literature, Literary Genres, Crime fiction.

Abstract

The act of reading has always been a major subject for the Argentinean writer Ricardo Piglia, both in his fiction and critical writings. This article aims at discussing the approach of the reading act to the narrative devices of the crime novel present in the author’s novel Plata quemada (Burnt Money). Besides, it intends to describe the relationship between the author’s fictional narrative praxis and his theoretical thoughts about literature by analyzing how the concept of literary genre, especially the crime novel as a genre, passes through transgressions and changes in the novel in a sense of delineating an original and unique narrative praxis

Author Biography

Eduardo Fava Rubio, Universidade de São Paulo - USP

PhD in Hispanic-American Literature from the Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo - FFLCH/USP

References

BORGES, Jorge Luis. O conto policial. Tradução: Maria Rosinda Ramos da Silva. São Paulo: Globo, 1999. (Obras completas; v. 4)

COMPAGNON, Antoine. O demônio da teoria: Literatura e senso comum. 2 ed. Tradução: Cleonice Paes Barreto Mourão, Consuelo Fortes Santiago. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2010.

DÁVILA GONÇALVES, Michele. De “Pulp Fiction” a metaficción literária: lãs transformaciones del personaje detectivesco en la narrativa policial brasileña. Chasqui, v.34, n.2, p. 78-91,2005.

FOUCAULT, Michel. Prefacio a la transgresión. Barcelona: Paidós, 1999. Obras esenciales; v. 1)

LINK, Daniel. O jogo dos cautos (sobre o policial). In: LINK, Daniel. Como se lê e outras intervenções críticas. Chapecó: Argos, 2002. p. 69-89.

PIGLIA, Ricardo. Crítica y ficción. Barcelona: Anagrama, 2001.

PIGLIA, Ricardo. El último lector. Barcelona: Anagrama, 2005.

PIGLIA, Ricardo. Formas breves. Tradução: José Marcos Mariani de Macedo. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.

PIGLIA, Ricardo. Plata quemada. 8. ed. Buenos Aires: Planeta, 1998.

PIGLIA, Ricardo. Teoria do complô. Revista Serrote, n. 2, p. 97-111, jul.2009.

PIGLIA, Ricardo. El género policial ha funcionado como una estrategia narrativa fundada em la idea del relato como investigación - entrevista a Guillermo Mayr. Blog El jinete insomne. 12 de noviembre de 2009. Disponível em: http://eljineteinsomne2. blogspot.com/2009/11/ricardo-piglia-genero-policial-ha.html. Acesso em: 31 out 2011.

RODRÍGUEZ PÉRSICO, Adriana. Plata quemada o un mito para el policial argentino. In: RODRÍGUEZ PÉRSICO, Adriana (org.). Ricardo Piglia: una poética sin límites. Pittsburg: Instituto Internacional de Literatura Iberoamericana / Universidad de Pittsburg, 2004.

SPERANZA, Graciela. Autobiografía, crítica y ficción: Juan José Saer y Ricardo Piglia. Boletín del Centro de Estudios de Teoría y Crítica Literaria, n. 9, p. 90-103, Dic. 2001,

VOLPI, Jorge. Mentiras contagiosas. Madrid: Páginas de Espuma, 2008.

Published

2012-01-23

How to Cite

Rubio, E. F. (2012). Plata quemada: readings, transgressions and transfigurations. Estação Literária, 9, 155–167. https://doi.org/10.5433/el.2012v9.e25690

Issue

Section

Artigos do Dossiê Temático