Living after Cesárea Tinajero

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/el.2012v9.e25689

Keywords:

Roberto Bolaño, Emmanuel Lévinas, Detective Fiction.

Abstract

According to Emmanuel Lévinas, the essence of the subject lies in his relationship with the Other, in the form of an ancestral responsibility, which remains even after death. Thus, as the Other dies, the Self experiences a special kind of mourning, a responsibility of the survivor. On this perspective, Roberto Bolaño’s novel Los detectives salvajes, as it modifies the structure of crime fiction narratives, brings back the tragedy to the story, when it recounts in the foreground the death of the poet Cesárea Tijanero. Thereof, it develops another concept of Levinas’, the enigma, a word very familiar to crime fiction: the enigma is the trace of the other, who is always there but never shows himself.

Author Biography

Raquel Parrine, Universidade de São Paulo - USP

Master's student in the Teoria Literária e Literatura Comparada - FFLCH/USP

References

BOLAÑO, Roberto. Amuleto. Barcelona: Anagrama, 1999.

BOLAÑO, Roberto. Entre paréntesis. Barcelona: Anagrama, 2006.

BOLAÑO, Roberto. Los detectives salvajes. Barcelona: Anagrama, 2007.

BORGES, Jorge Luis. Leyes de la narración policial. In: BORGES, Jorge Luis. Textos recobrados (1931-1955). Buenos Aires: Emecé, 2001, pp.36-39.

DERRIDA, Jacques. Paixões. Campinas: Papirus, 1995.

LÉVINAS, Emmanuel. Deus, a morte e o tempo. Coimbra: Almedina, 2003.

LÉVINAS, Emmanuel. Enigma y fenómeno. Tradução: Manuela Valdivia G. Disponível em: http://www.cybertesis.cl/tesis/uchile/2004/valdivia_m/html/indexframes.html/. Acesso em: 13 fev 2011.

LÉVINAS, Emmanuel. Ética e infinito. Madri: Visor, 1991.

LÉVINAS, Emmanuel. La realidad y su sombra. Madri: Editorial Trotta, 2001.

LÉVINAS, Emmanuel. Transcendência e Inteligibilidade. Rio de Janeiro: Edições 70, 1984.

MORAGA, Juan Carlos. Nuestros modelos de espanto: Roberto Bolaño y la novela criminal. Disponível em: http://letras.s5.com/rb020908.html. Acesso em: 22 fev. 2012.

MORAES, Eliane Robert. Um vasto prazer, quieto e profundo. Estudos Avançados, v. 23, n. 65, p. 271-288,2009
.
PIGLIA, Ricardo. O último leitor. Tradução: Heloisa Jahn. São Paulo: Companhia das Letras, 2006.

POE, Edgar Allan. Ficção completa, poesia & ensaios. Tradução: Oscar Mendes. Rio de Janeiro: Editora Nova Aguilar, 2007.

SANTIS, Pablo De. El crimen como enigma de la razón. Disponível em: http://www.clarin.com/notas/2010/04/24_-021186615.htm/. Acesso em: 02 maio 2010.

TODOROV, Tzvetan. Tipologia do romance policial. In: TODOROV, Tzvetan. As estruturas narrativas. São Paulo: Perspectiva, 1970. p. 93-104.

THOMS, Peter. Poe’s Dupin and the power of detection. In: CRITCHLEY, Simon; BERNASCONI, Robert (ed.). The Cambridge Companion to Edgar Allan Poe. Cambridge: Cambridge University Press, 2002. p. 133-174.

WALDENFELS, Benhard. Lévinas and the face of the other. In: CRITCHLEY, Simon; BERNASCONI, Robert (ed.). The Cambridge Companion to Lévinas. Cambridge: Cambridge University Press, 2005. p 63-81.

WYSCHOGRAD, Edith. Language and alterity in the thought of Lévinas. In: CRITCHLEY, Simon; BERNASCONI, Robert (ed.).The Cambridge Companion to Lévinas. Cambridge: Cambridge University Press, 2005. P. 188-205.

Published

2012-01-23

How to Cite

Parrine, R. (2012). Living after Cesárea Tinajero. Estação Literária, 9, 139–154. https://doi.org/10.5433/el.2012v9.e25689

Issue

Section

Artigos do Dossiê Temático