The vision of death in Florbela Espanca's poetry
DOI:
https://doi.org/10.5433/el.2011v7.e25657Keywords:
Image, Death in Modern Society, Portuguese poet, Florbela EspancaAbstract
Death can be considered the greatest sadness of our existence. It interrupts projects, dreams and a stable life. The relationship of human being with it is one of disgust. However, has death always been seen this way? In an era where the material attachment was not as strong as the present day and destiny ruled people's lives, was this image similar to ours? To raise these data, we are going to use the studies from Philippe Ariès, who surveys the vision of death in medieval societies. We are going to see how all this applies in the poem "À Morte", by Florbela Espanca, and try to understand what is the image of death created by the poet.
Downloads
References
ARIÈS, Philippe. História da Morte no Ocidente. Tradução: Priscila Viana de Siqueira. Rio de Janeiro: Ediouro, 2002.
BOSI, Alfredo. O Ser e o Tempo da Poesia. São Paulo: Cultrix, 1983.
ESPANCA, Florbela. Sonetos. São Paulo; Martin Claret, 2005.
FERNANDES, José. O Existencialismo na Ficção Brasileira. Goiânia: Universidade Federal de Goiás, 1986.
GIORDANI, Mário Curtis. Introdução ao Existencialismo. Petrópolis: Vozes, 1976.
HEIDEGGER, Martin. Ser e Tempo. Tradução: Márcia de Sá Cavalcante. Petrópolis: Vozes, 2008.
JÚDICE, Nuno. As Máscaras do Poema. Lisboa: Arión, 1998.
MOISÉS, Massaud. A Literatura Portuguesa. São Paulo: Cultrix, 2008.
PAZ, Octavio. O Arco e a Lira. Tradução: Olga Savary. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1982.
TASSINARI, Alberto. A Lógica da Imagem Pictórica. Novos Estudos CEBRAP, São Paulo, 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2011 Estação Literária

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A revista se reserva os direitos autorais sobre as contribuições publicadas, sem retribuição material para o autor, podendo disponibilizá-las on-line no modo Open Access, mediante sistema próprio ou de outros bancos de dados; também poderá efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com o intuito de manter o padrão culto da língua, contando com a anuência final dos autores. As opiniões emitidas pelos autores são de sua exclusiva responsabilidade.






