The poem you as image: heterogeneous times in Mário de Andrade
DOI:
https://doi.org/10.5433/el.2011v7.e25646Keywords:
Anachronism, Modern experience, Brazilian ModernismAbstract
In this article we intend to cast a critical eye on the poem “Tu”, by Mário de Andrade, which is an important part of the book Paulicéia desvairada and a key text in order to understand the beginning of what is known as Brazilian modernism. In particular, we hope to open the poem up to the conceptual perception of anachronism by Didi-Huberman, as well as the concept of in-fancy by Agamben, thus perceiving heterogeneous periods of time in the literature of Mário de Andrade during his initial phase of publication.
References
ANDRADE, Mário. A Escrava que não é Isaura. In: ANDRADE, Mário. Obra Imatura. São Paulo: Martins, 1960.
ANDRADE, Mário. Aspectos da literatura brasileira. 5. ed. São Paulo: Martins, 1974.
ANDRADE, Mário. De Paulicéia Desvairada a Café: Poesias Completas. São Paulo: Círculo do Livro, 1986.
ANDRADE, Mário. Prefácio interessantíssimo. In: ANDRADE, Mário. De Paulicéia Desvairada a Café: Poesias Completas. São Paulo: Círculo do Livro, 1986.
ANDRADE, Oswald. Meu poeta futurista. In: ANDRADE, Oswald. Estética e política. São Paulo: Globo, 1992. p. 22-25.
ANTELO, Raúl (Org.). Visão e Pensamento. Poesia da Voz. In: ANTELO, Raúl. Crítica e ficção, ainda. Florianópolis: Pallotti, 2006.
BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política. São Paulo: Brasiliense, 1985.
BRITO, Mário da Silva. História do Modernismo Brasileiro. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1978.
DERRIDA, Jacques. A escritura e a Diferença. São Paulo: Perspectiva, 1967.
DIDI-HUBERMAN, Georges. Ante el tiempo. 2. ed. Buenos Aires: Adriana Hidalgo, 2008.
SCRAMIM, Susana. Literatura do presente: história e anacronismo dos textos. Chapecó: Argos, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A revista se reserva os direitos autorais sobre as contribuições publicadas, sem retribuição material para o autor, podendo disponibilizá-las on-line no modo Open Access, mediante sistema próprio ou de outros bancos de dados; também poderá efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com o intuito de manter o padrão culto da língua, contando com a anuência final dos autores. As opiniões emitidas pelos autores são de sua exclusiva responsabilidade.