The influence of children’s afro-brazilian literature in construction of the children’s identity
DOI:
https://doi.org/10.5433/el.2011v8.e25625Keywords:
School, Identity, African Literature, ChildrenAbstract
This text aims to address the issue of identity construction of black children, through a look at the literature that permeate the schools’daily life . This approach focuses primarily on the possibility of reflecting on how the literatures which embrace African culture permeate the world of room libraries (books that are maintened in the classroom so that children can get along with them). In this context, we approach the african culture background, thinking about issues that contributed to conceptions of this culture were formed.Downloads
References
BRASIL. Lei 10639, 09 de janeiro de 2003. Brasília. DF, 2004.
COSTA, Marisa. Currículo: nos limiares do contemporâneo. Rio de Janeiro: DP&A, 2003.
COSTA, Marina Morena. Mau preparo de professor atrapalha ensino de literatura afro. Disponível em: http://ultimosegundo.ig.com.br/educacao/mau+preparo+de+professor+atrapalha+ensino+de+literatura+afro/n1237831259874.html. Acesso em: 9 set. 2011.
DIONÍSIO, Eliane Rabello Correa. Desconstrução do preconceito: Menina bonita do laço de fita, de Ana Maria Machado. 2010. Dissertação (Mestrado em Letras) - Centro de Ensino superior de Juiz de Fora, Juiz de Fora, 2010.
ERAS, Lígia Wilhelms; CAMARGO, Wander Amaral. Notas sobre a trajetória do pensamento sociológico brasileiro e análise na perspectiva étnica negra na formação da identidade nacional.Revista de Literatura, História e Memória – Revista da UNIOESTE, Cascavel, n.1, p. 77-83, 2005.
ERIKSON, Erick. H. Identidade, Juventude e crise. Rio de Janeiro: Zahar, 1972.
FERNADES, Alexandre de Oliveira; FERREIRA, Kátia Caroline Souza. Estudos de mitologia afro-brasileira. Revista Anagrama - Revista Científica Interdisciplinar da Graduação da USP, São Paulo, n. 3, set-nov 2009. Disponível em www.usp.br/anagrama/Fernandes_mitologiaafro.pdf>. Acesso em 2 set. 2011.
HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: DP&A, 2005.
HORTA, Marina Luiza. Colorindo a história: a literatura infantil afro-brasileira de Heloisa Pires de Lima. Revista da Faculdade de Letras da UFMG, Belo Horizonte, 2010. Disponível em www.letras.ufmg.br/literafro/autores/heloisapires/heloisacritica01.pdf. Acesso em 3 set. 2011.
JOVINO, Ione da Silva. Literatura infanto-juvenil com personagens negros no Brasil. In. SOUZA, Florentina; LIMA, Maria Nazaré (Org). Literatura Afro-Brasileira. Centro de Estudos Afro- Orientais. Brasília: Fundação Cultural Palmares, 2006.
JODELET, D. Representações sociais: um domínio em expansão. In: JODELET, D. (Org.). As representações sociais. Rio de Janeiro: EDUERJ, 2001. pp. 17-44.
MARIOSA, Gilmara Santos. Negras Memórias da Princesa de Minas. Juiz de Fora: Funalfa, 2009.
MEYER, D. Escola currículo e diferença: implicações para a docência. In: Org. BARBOSA, R. L. Formação de Educadores: Desfios e Perspectivas. São Paulo: UNESP, 2003.
MOSCOVICI, S. A representação social da psicanálise. Rio de Janeiro: Zahar, 1978.
MUNANGA, Kabenguele. (Org.).Superando o racismo na escola. Brasília: Ministério da Educação, secretaria de Educação continuada, Alfabetização e Diversidade, 2005.
PIRES, Rosane de Almeida; SOUSA, Andréia Lisboa; SOUZA, Ana Lúcia Silva. Afroliteratura brasileira: O que é ? Para quê? Como trabalhar?. Educom Afro: Publicação da Faculdade de Educação da PUCRS, Viamão, mar. 2005. Disponível em: www.pucrs.br/.../educomafro/index1.php?p=afro-literatura. Acesso em: 9 set. 2011.
SILVA, Jerusa Paulino. A construção da identidade da criança negra: a literatura afro como possibilidade reflexiva. 2010. Trabalho de Conclusão de Curso (Curso de Pedagogia) - Centro de Ensino Superior de Juiz de Fora, Juiz de Fora, 2010.
SOUZA, Wagner de. O negro na literatura brasileira. Revista de Literatura, História e Memória: Revista da UNIOESTE, Cascavel, p. 47-57, 2005.
WALTER, Roland. Afro-América: diálogos literários na diáspora negra das Américas. Recife: Bagaço, 2009.
WERNECK, Cláudia. Você é gente? O direito de nunca ser questionado sobre o seu valor. Rio de Janeiro: Wva, 2003.
ZILBERMAN, Regina. A Literatura infantil na escola. São Paulo: Global, 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A revista se reserva os direitos autorais sobre as contribuições publicadas, sem retribuição material para o autor, podendo disponibilizá-las on-line no modo Open Access, mediante sistema próprio ou de outros bancos de dados; também poderá efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com o intuito de manter o padrão culto da língua, contando com a anuência final dos autores. As opiniões emitidas pelos autores são de sua exclusiva responsabilidade.