The influence of children’s afro-brazilian literature in construction of the children’s identity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/el.2011v8.e25625

Keywords:

School, Identity, African Literature, Children

Abstract

This text aims to address the issue of identity construction of black children, through a look at the literature that permeate the schools’daily life . This approach focuses primarily on the possibility of reflecting on how the literatures which embrace African culture permeate the world of room libraries (books that are maintened in the classroom so that children can get along with them). In this context, we approach the african culture background, thinking about issues that contributed to conceptions of this culture were formed.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gilmara Santos Mariosa, Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ

Master in Social Psychology from the Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ

Maria da Glória dos Reis, Centro de Ensino Superior - CES

Master's student in Literature at the Centro de Ensino Superior - CES

References

ABRAMOVICH, Fanny. Literatura infantil: gostosuras e bobices. São Paulo: Scipione, 1989.

BRASIL. Lei 10639, 09 de janeiro de 2003. Brasília. DF, 2004.

COSTA, Marisa. Currículo: nos limiares do contemporâneo. Rio de Janeiro: DP&A, 2003.

COSTA, Marina Morena. Mau preparo de professor atrapalha ensino de literatura afro. Disponível em: http://ultimosegundo.ig.com.br/educacao/mau+preparo+de+professor+atrapalha+ensino+de+literatura+afro/n1237831259874.html. Acesso em: 9 set. 2011.

DIONÍSIO, Eliane Rabello Correa. Desconstrução do preconceito: Menina bonita do laço de fita, de Ana Maria Machado. 2010. Dissertação (Mestrado em Letras) - Centro de Ensino superior de Juiz de Fora, Juiz de Fora, 2010.

ERAS, Lígia Wilhelms; CAMARGO, Wander Amaral. Notas sobre a trajetória do pensamento sociológico brasileiro e análise na perspectiva étnica negra na formação da identidade nacional.Revista de Literatura, História e Memória – Revista da UNIOESTE, Cascavel, n.1, p. 77-83, 2005.

ERIKSON, Erick. H. Identidade, Juventude e crise. Rio de Janeiro: Zahar, 1972.

FERNADES, Alexandre de Oliveira; FERREIRA, Kátia Caroline Souza. Estudos de mitologia afro-brasileira. Revista Anagrama - Revista Científica Interdisciplinar da Graduação da USP, São Paulo, n. 3, set-nov 2009. Disponível em www.usp.br/anagrama/Fernandes_mitologiaafro.pdf>. Acesso em 2 set. 2011.

HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: DP&A, 2005.

HORTA, Marina Luiza. Colorindo a história: a literatura infantil afro-brasileira de Heloisa Pires de Lima. Revista da Faculdade de Letras da UFMG, Belo Horizonte, 2010. Disponível em www.letras.ufmg.br/literafro/autores/heloisapires/heloisacritica01.pdf. Acesso em 3 set. 2011.

JOVINO, Ione da Silva. Literatura infanto-juvenil com personagens negros no Brasil. In. SOUZA, Florentina; LIMA, Maria Nazaré (Org). Literatura Afro-Brasileira. Centro de Estudos Afro- Orientais. Brasília: Fundação Cultural Palmares, 2006.

JODELET, D. Representações sociais: um domínio em expansão. In: JODELET, D. (Org.). As representações sociais. Rio de Janeiro: EDUERJ, 2001. pp. 17-44.

MARIOSA, Gilmara Santos. Negras Memórias da Princesa de Minas. Juiz de Fora: Funalfa, 2009.

MEYER, D. Escola currículo e diferença: implicações para a docência. In: Org. BARBOSA, R. L. Formação de Educadores: Desfios e Perspectivas. São Paulo: UNESP, 2003.

MOSCOVICI, S. A representação social da psicanálise. Rio de Janeiro: Zahar, 1978.

MUNANGA, Kabenguele. (Org.).Superando o racismo na escola. Brasília: Ministério da Educação, secretaria de Educação continuada, Alfabetização e Diversidade, 2005.

PIRES, Rosane de Almeida; SOUSA, Andréia Lisboa; SOUZA, Ana Lúcia Silva. Afroliteratura brasileira: O que é ? Para quê? Como trabalhar?. Educom Afro: Publicação da Faculdade de Educação da PUCRS, Viamão, mar. 2005. Disponível em: www.pucrs.br/.../educomafro/index1.php?p=afro-literatura. Acesso em: 9 set. 2011.

SILVA, Jerusa Paulino. A construção da identidade da criança negra: a literatura afro como possibilidade reflexiva. 2010. Trabalho de Conclusão de Curso (Curso de Pedagogia) - Centro de Ensino Superior de Juiz de Fora, Juiz de Fora, 2010.

SOUZA, Wagner de. O negro na literatura brasileira. Revista de Literatura, História e Memória: Revista da UNIOESTE, Cascavel, p. 47-57, 2005.

WALTER, Roland. Afro-América: diálogos literários na diáspora negra das Américas. Recife: Bagaço, 2009.

WERNECK, Cláudia. Você é gente? O direito de nunca ser questionado sobre o seu valor. Rio de Janeiro: Wva, 2003.

ZILBERMAN, Regina. A Literatura infantil na escola. São Paulo: Global, 2005.

Published

2011-02-22

How to Cite

Mariosa, G. S., & Reis, M. da G. dos. (2011). The influence of children’s afro-brazilian literature in construction of the children’s identity. Estação Literária, 8(1Supl.), 42–53. https://doi.org/10.5433/el.2011v8.e25625

Issue

Section

Artigos do Dossiê Temático