Caroço de dendê (1997), by Beata de Yemonjá - the memory and the black identity through the yoruba deities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/el.2011v8.e25622

Keywords:

Candomblé, African-Brazilian Literature, Black identity, Memory

Abstract

All black-african legacy was preserved in Brazil as the most representative of African religiosity: the Candomblé. It was perpetuated by rituals, by songs, by leaves, by language, by aspects brought from several places of Africa and presented in the Afro-Brazilian literature by one focus - the African religion roots. In this sense, the literary expression of Mãe Beata de Yemonjá, a candomblé priestess, will be analysed. It will be observed in her stories, that the tradition myths and collective memory are her literary construction style, and the appreciation of the Yoruba gods’cult, the orixás, is fundamental to the identity preservation and black heritage.

Author Biography

Silvio Ruiz Paradiso, Universidade Estadual de Londrina - UEL

PhD student in Literary Studies at the Universidade Estadual de Londrina - UEL

References

BERND, Zilá. Introdução à literatura negra. São Paulo: Brasiliense, 1988.

CAPUTO, Stela Guedes; PASSOS, Mailsa. Cultura e conhecimento em terreiros de Candomblé: lendo e conversando com Mãe Beata de Yemonjá. Currículo sem Fronteira, v.7, n.2, p.93-111, Jul/Dez 2007.

CARDOSO, Vânia. Introdução à Caroço de Dendê. In: YEMONJÁ, Mãe Beata. Caroço de dendê: a sabedoria dos terreiros: como ialorixás e babalorixás passam conhecimentos a seus filhos. Rio de Janeiro: Pallas, 2008.

EVARISTO, Conceição. Literatura negra: uma poética de nossa afrobrasilidade. 1996. Dissertação (Mestrado em Literatura Brasileira) – Departamento de Letras, Pontifícia Universidade Católica, Rio de Janeiro, 1996.

HALBWACHS, Maurice. A memória coletiva. São Paulo: Vértice, 1990.

IANNI, Octávio. Literatura e consciência. Revista São Paulo em perspectiva, São Paulo, n.2, v.2, p.30 –34, abril/junho, 1988.

KESSEL, Zilda. Memória e Memória Coletiva. Museu da pessoa. Disponível em: http://www.museudapessoa.net/oquee/biblioteca/zilda_kessel_memoria_e_memoria_coletiva.pdf. Acesso em: 2 jun. 2009.

LUFT, Celso Pedro. Minidicionário Luft. São Paulo: Ática, 2001.

MAIA, Mônica. Pesquisa analisa candomblé com proposta antropológica inovadora. FAPERJ, 2007. Disponível em: http://www.faperj.br/boletim_interna.phtml?obj_id=3615. Acesso em: 26 mai. 2009.

ORTIZ, Renato. A morte branca do feiticeiro negro: umbanda, a integração de uma religião numa sociedade de classes. Petrópolis: Vozes. 1978.

PINHEIRO, Giovanna Soalheiro. As Heranças Africanas na Narrativa de Mãe Beata de Yemonjá - Mitologia, autoria, oralidade. Disponível em http://www.letras.ufmg.br/literafro/autores/maebeata/maebeatacritica01.pdf. Acesso em: 01 nov. 2010.

PRANDI, Reginaldo. Mitologia dos Orixás. São Paulo: Companhia das Letras, 2008.

SAMPAIO, André. Contos de Mãe Beata de Yemonjá: Tradição Oral no Candomblé. Revista África e Africanidades, n. 2, ago. 2008.

SODRÉ, Muniz. A verdade seduzida - por um conceito de cultura no Brasil. Rio de Janeiro: Editora Codecri, 1983.

VERGER, Pierre. Notas sobre o culto aos orixás e voduns. Tradução: Carlos Eugênio Marcondes de Moura, do original de 1957. Eduspu: São Paulo, 2000.

YEMONJÁ, Mãe Beata de. Caroço de dendê - a sabedoria dos terreiros: como ialorixás e babalorixás passam conhecimentos a seus filhos. Rio de Janeiro: Pallas, 2008.

Published

2011-02-22

How to Cite

Paradiso, S. R. (2011). Caroço de dendê (1997), by Beata de Yemonjá - the memory and the black identity through the yoruba deities. Estação Literária, 8(1Supl.), 25–33. https://doi.org/10.5433/el.2011v8.e25622

Issue

Section

Artigos do Dossiê Temático