An annotated reading of: the work in black by m. your scene
DOI:
https://doi.org/10.5433/el.2012v10.e25576Keywords:
History, Literature, individual, InquisitionAbstract
This article aims to study the work A Obra em Negro by Marguerite Yourcenar, seeking to reflect on the literary construction from the reinterpretation of a defined historical moment: the course of the sixteenth century, which is marked by the end of the Middle Ages and the Renaissance beginning. It will be analyzed the main character, Zênon, who desires to know the science studies and to know himself. It will be checked also the conflict between his ideas and the society impositions marked by religious intolerance and the Inquisition.
Downloads
References
HALBWACKS, Maurice. Memória coletiva e memória histórica. In: HALBWACKS, Maurice. A memória coletiva. São Paulo: Centauro, 2006. p. 71-111.
MARSON, Isabel Andrade. Obras de ficção revelam características de momento histórico. Disponível em: www.comciencia.br/entrevistas/2004/10/entrevista2.htm. Acesso em: 04 abr 2012.
VOLTAIRE. Contos e Novelas: Plano de edição e introdução biográfica de Roger Bastide. Tradução de Mário Quintana. Rio de Janeiro: Editora Globo, 1951. p. 225-227.
WHITE, Hayden. As ficções da representação factual. In: SANCHES, Manuela Ribeiro (Org.). Deslocalizar a Europa. Lisboa: Edições Cotovia, 2005.
YOURCENAR, Marguerite. A Obra em Negro. Tradução: Ivan Junqueira. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1981.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A revista se reserva os direitos autorais sobre as contribuições publicadas, sem retribuição material para o autor, podendo disponibilizá-las on-line no modo Open Access, mediante sistema próprio ou de outros bancos de dados; também poderá efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com o intuito de manter o padrão culto da língua, contando com a anuência final dos autores. As opiniões emitidas pelos autores são de sua exclusiva responsabilidade.