The narrator's abuses in revisiting the past and the process of fitting into Cain, by José Saramago

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/el.2010v5.e25401

Keywords:

Narrator, Narratee, Personage, José Saramago

Abstract

This paper must like objective to analyze the most recent romance of the Portuguese writer Jose Saramago. The novel was created of the plug-in technique, to think of the supply of Tzvetan Todorov (1970). In this perspective and rereading, the present text is had broken of the archetypes and the formalist of the estruturalist to conceive the novel like narrative of revisitation, desconstruction and the reconstruction of the writing, because inside is read Roland Barthes (1971). What concerns the reader is whereas history is counted in consecration of a moment because narrator to restore ambiguity in the structure of the narrative stops like reading, the critic.

References

ARISTÓTELES; HORÁCIO, LONGINO. A poética clássica. ed.7. Tradução: aime Bruna. São Paulo: Cultrix, 1997.

BAKHTIN, M. Questões de literatura e de estética: a teoria do romance. Tradução: Bernadini et al. ed. 4. São Paulo: Unesp, 2002.

BARTHES, Roland. A escritura do romance. In: BARTHES, Roland. O grau zero da escritura. Tradução: Anne Arnichand e Álvaro Lorecini. São Paulo: Cultrix, 1971.

CALVINO, Ítalo. Por que ler os clássicos. São Paulo: Companhia das Letras, 1997.

CANDIDO, Antonio. A personagem de ficção. ed. 4. São Paulo: 1976

CHKLOVSKY, Vítor. A construção da novela e do romance. In: CHKLOVSKY, Vítor. Teoria da Literatura: formalistas russos. ed. 9. Tradução: Ana Maria R. Filiposki. Porto Alegre: Globo, 1973.

FRAGA, Rosidelma, Pereira. Uma narrativa histórica e dialógica no romance Memorial do Convento, de José Saramago. Revista Itinerarius Reflectionis, v. 2. n. 7, 2009. Disponível em: http://www2.jatai.ufg.br/ojs/index.php/itinerarius. Acesso em: 30 maio, 2010.

GENETTE, Gérard. O Discurso da Narrativa. Tradução: Fernando Cabral Martins. Lisboa: Veja; Universidade Lda, 1985.

JENNY Laurent. A estratégia da forma. Poétique: Revista de Teoria e Analise Literária. Intertextualidades, Coimbra, 1979.

KRISTEVA, Julia. Introdução à semanálise. São Paulo: Perspectiva, 1974.

LUKÁCS, Georg. A teoria do romance. Tradução: José Marcos Mariani de Macedo. Rio de Janeiro: Duas cidades, 2003.

NUNES, Benedito. O tempo na narrativa. São Paulo: Ática, 1988.

PERRONE-MOISÉS, Leyla. Flores da Escrivaninha. São Paulo: Companhia das Letras, 1990.

POUILLON, Jean. O tempo no romance. São Paulo: Cultrix; Edusp, 1974.

SARAMAGO, José. Caim. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.

SARAMAGO, José. O evangelho segundo Jesus Cristo. São Paulo: Cia. das Letras, 1994.

SARAMAGO, José. Memorial do convento. ed. 20. Lisboa: Caminho, 1984.

TODOROV, Tzvetan. As estruturas narrativas. ed. 2. São Paulo: Perspectiva, 1970.

Published

2010-01-12

How to Cite

Fraga, R. P. (2010). The narrator’s abuses in revisiting the past and the process of fitting into Cain, by José Saramago. Estação Literária, 5, 220–230. https://doi.org/10.5433/el.2010v5.e25401

Issue

Section

Artigos da Seção Livre