The grotesquery in Edgar Allan Poe's racy tales

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/el.2008v2.e25137

Keywords:

Edgar Poe, Grotesque, Gothic

Abstract

This work discusses the questions of Edgar Poe’s detective tales settings, as well as its elements and nature. We work with the hypotesis that the model of scenery present in these tales is more than a strategy to assure its dramatic tone and stimulate the reader’s imagination. Through the simultaneousness of the beauty and the bizarre, the mixture of domains and the turbulent totality produced, the scenery reveals the dark side of man and of the modern world.

Author Biographies

Ederson Vertuan, Universidade Estadual de Londrina - UEL

Doctorate in progress by Letras Universidade Estadual de Londrina - UEL

Marta Dantas, Universidade Estadual de Londrina - UEL

Post-Doctorate in Sociology from the Universidade de São Paulo - USP

References

ARIÈS, Philippe. História Social da Família e da Criança. Tradução: Dora Flakman. Rio de Janeiro: Guanabara, 1981.

BAKHTIN, Mikhail Mikhailovitch. A cultura popular na Idade Média e no Renascimento: o contexto de Francois Rabelais. Tradução por Yara Frateschi Vieira. São Paulo: HUCITEC, 1987.

BOILEAU, Pierre & NARCEJAC, Thomas. O romance policial. Tradução: Valter Kehdi. São Paulo: Ática, 1991.

CHEVALIER, Jean; GHEERBRANT, Alain. Dicionário de Símbolos. Tradução: Vera da Costa e Silva. Rio de Janeiro: José Olímpio, 2002

DUBY, Georges. Problemas. In: DUBY, Georges (org.). História da Vida Privada: da Europa feudal à Renascença. Tradução: Maria Lúcia Machado. São Paulo: Companhia da Letras, 1999.

FONSECA, Deize Mara Ferreira. Sentir com a imaginação: Edgar Allan Poe, Augusto dos Anjos e um gótico moderno. 2004. Dissertação (Mestrado em Ciência da Literatura) - Faculdade de Letras, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2004.

GALVÃO, N. Nunes. Dicionário de Biografias e Literatura. São Paulo: Logos, 1969.

GOMES, Renato Cordeiro. Todas as cidades, a cidade: literatura e experiência urbana. Rio de Janeiro: Rocco, 1994.

KAYSER, Wolfgang. O grotesco: configuração na pintura e na literatura. São Paulo: Perspectiva, 1986.

MIRA, Maria Celeste. Invasão de Privacidade? Reflexões sobre a exposição da intimidade na mídia. Lugar Comum: Estudos de mídia, cultura e democracia, Rio de Janeiro, no. 5-6, p. 97- 116, 1998.

MORAES, Eliane Robert. O Corpo Impossível: a decomposição da figura humana: de Lautréamont a Bataille. São Paulo: Iluminuras, 2002.

ORLANDI, Enzo. Edgar Poe. Coleções Gigantes da Literatura Universal. São Paulo: Verbo, 1972.

POE, Edgar Allan. Histórias Extraordinárias. Tradução: Breno da Silveira. São Paulo: Abril Cultural, 1978.

POE, Edgar Allan. O Mistério de Marie Rogêt. In: POE, Edgar Allan. Histórias Extraordinárias. Tradução: Breno da Silveira. São Paulo: Abril Cultural, 1978. p. 151-209.

POE, Edgar Allan. Os Crimes da Rua Morgue. In: POE, Edgar Allan. Histórias Extraordinárias. Tradução: Breno da Silveira. São Paulo: Abril Cultural, 1978. p. 109-151.

POE, Edgar Allan. O Escaravelho de Ouro. In: POE, Edgar Allan. Histórias Extraordinárias. Tradução: Breno da Silveira. São Paulo: Abril Cultural, 1978. p. 333-377.

TODOROV, Tzvetan. Os gêneros do Discurso. Tradução: Eliza Angotti Kossovitch. São Paulo: Martins Fontes, 1980.

VERTUAN, Ederson. O Sentimentalismo e a Fatalidade Romântica. Londrina: Universidade Estadual de Londrina, 2006.

Published

2008-11-01

How to Cite

Vertuan, E., & Dantas, M. (2008). The grotesquery in Edgar Allan Poe’s racy tales. Estação Literária, 2, 54–62. https://doi.org/10.5433/el.2008v2.e25137

Issue

Section

Artigos da Seção Livre