The ontological poetics of Uma Aprendizagem or Clarice Lispector's The Book of Pleasures

Authors

  • Maria Clara Baccarin Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - Unesp

DOI:

https://doi.org/10.5433/el.2008v2.e25132

Keywords:

Poetry, Philosophy, Heidegger, Lispector

Abstract

Trying to find aspects of the poetic language in the book Uma Aprendizagem ou o Livro dos Prazeres of the writer Clarice Lispector, we will walk a investigative path of language, protected in some philosophical concerns about the way the poetic to say that Heidegger developed in the course of his journey philosophical. After that exposure philosophical, will arrive in the analysis of creative method of Clarice Lispector and in the research aspects of the poetic in the book in question, by concatenating the philosophy poetic of Heidegger with poetic philosophical of Clarice.

Author Biography

Maria Clara Baccarin, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - Unesp

Master's Degree in Letters from the Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - Unesp

References

AXELOS, K. Da experiência de mundo. Sobre Heidegger. In: AXELOS, K. Introdução ao pensamento futuro. Rio de Janeiro: Tempo brasileiro, 1969. p. 60-68.

BEAINI. T. C. A arte enquanto ontologia: a des-truição da subjetividade e a instauração do sentido de Ser. In: BEAINI. T. C. HEIDEGGER: arte como cultivo do inaparente. São Paulo: Edusp, 1986. p. 67-87.

BEAINI. T. C. Linguagem, poema e arte. In: BEAINI. T. C. HEIDEGGER: arte como cultivo do inaparente. São Paulo: Edusp, 1986. p. 87-107.

BOSI, A. O ser e o tempo da poesia. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.

CAMPOS, H. Prefácio. In: Sá, O. A Escritura de Clarice Lispector. Rio de Janeiro: Vozes, 2000. p. 10-17.

CASTRO, A. A poética de Manoel de Barros. Campo Grande: FUCMT UCDB, 1992.

EXPRESSÃO. Laurosse cultural: grande dicionário da língua portuguesa. São Paulo: Nova Cultural. p. 414. 1998.

HEIDEGGER, M. Sobre a essência da verdade. In: HEIDEGGER, M. Conferências e escritos filosóficos. São Paulo: Abril Cultural, 1979. p. 127-145.

HEIDEGGER, M. Sobre a essência da verdade. In: HEIDEGGER, M. Conferências e escritos filosóficos. São Paulo: Abril Cultural, 1984. p. 127-145.

HEIDEGGER, M. A origem da Obra de Arte. Lisboa: Edições 70, 1977.

HEIDEGGER, M. A origem da Obra de Arte. Lisboa: Edições 70, 1990.

KADOTA, N. P. A Tessitura Dissimulada: o social em Clarice Lispector. São Paulo: Estação Liberdade, 1997.

LISPECTOR, C. Uma Aprendizagem ou o Livro dos Prazeres. Rio de Janeiro: Rocco, 1998.

NUNES, B. A filosofia contemporânea. São Paulo: EDUSP, 1967.

NUNES, B. Introdução à filosofia da arte. São Paulo: coleção Buriti, 1966.

NUNES, B. A narração desarvorada. Caderno de Literatura Brasileira Clarice Lispector. Rio de Janeiro, n. 17-18, p. 292-301, 2004.

SÁ, O. Uma metafísica da material ou uma poética do corpo. Caderno de Literatura Brasileira: Clarice Lispector, Rio de janeiro, n. 17-18, p. 280-291, 2004.

TECNOLOGIA, MAQUINAÇÃO E ARMAÇÃO. In: INWOOD, M. Dicionário Heidegger. Tradução: Luisa Buarque de Holanda. Revisão técnica de Márcia Sá Cavalcante Schuback. Rio de Janeiro: Zahaar, 2002. p. 182-185.

Published

2008-11-01

How to Cite

Baccarin, M. C. (2008). The ontological poetics of Uma Aprendizagem or Clarice Lispector’s The Book of Pleasures. Estação Literária, 2, 5–18. https://doi.org/10.5433/el.2008v2.e25132

Issue

Section

Artigos da Seção Livre