The ontological poetics of Uma Aprendizagem or Clarice Lispector's The Book of Pleasures
DOI:
https://doi.org/10.5433/el.2008v2.e25132Keywords:
Poetry, Philosophy, Heidegger, LispectorAbstract
Trying to find aspects of the poetic language in the book Uma Aprendizagem ou o Livro dos Prazeres of the writer Clarice Lispector, we will walk a investigative path of language, protected in some philosophical concerns about the way the poetic to say that Heidegger developed in the course of his journey philosophical. After that exposure philosophical, will arrive in the analysis of creative method of Clarice Lispector and in the research aspects of the poetic in the book in question, by concatenating the philosophy poetic of Heidegger with poetic philosophical of Clarice.Downloads
References
BEAINI. T. C. A arte enquanto ontologia: a des-truição da subjetividade e a instauração do sentido de Ser. In: BEAINI. T. C. HEIDEGGER: arte como cultivo do inaparente. São Paulo: Edusp, 1986. p. 67-87.
BEAINI. T. C. Linguagem, poema e arte. In: BEAINI. T. C. HEIDEGGER: arte como cultivo do inaparente. São Paulo: Edusp, 1986. p. 87-107.
BOSI, A. O ser e o tempo da poesia. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.
CAMPOS, H. Prefácio. In: Sá, O. A Escritura de Clarice Lispector. Rio de Janeiro: Vozes, 2000. p. 10-17.
CASTRO, A. A poética de Manoel de Barros. Campo Grande: FUCMT UCDB, 1992.
EXPRESSÃO. Laurosse cultural: grande dicionário da língua portuguesa. São Paulo: Nova Cultural. p. 414. 1998.
HEIDEGGER, M. Sobre a essência da verdade. In: HEIDEGGER, M. Conferências e escritos filosóficos. São Paulo: Abril Cultural, 1979. p. 127-145.
HEIDEGGER, M. Sobre a essência da verdade. In: HEIDEGGER, M. Conferências e escritos filosóficos. São Paulo: Abril Cultural, 1984. p. 127-145.
HEIDEGGER, M. A origem da Obra de Arte. Lisboa: Edições 70, 1977.
HEIDEGGER, M. A origem da Obra de Arte. Lisboa: Edições 70, 1990.
KADOTA, N. P. A Tessitura Dissimulada: o social em Clarice Lispector. São Paulo: Estação Liberdade, 1997.
LISPECTOR, C. Uma Aprendizagem ou o Livro dos Prazeres. Rio de Janeiro: Rocco, 1998.
NUNES, B. A filosofia contemporânea. São Paulo: EDUSP, 1967.
NUNES, B. Introdução à filosofia da arte. São Paulo: coleção Buriti, 1966.
NUNES, B. A narração desarvorada. Caderno de Literatura Brasileira Clarice Lispector. Rio de Janeiro, n. 17-18, p. 292-301, 2004.
SÁ, O. Uma metafísica da material ou uma poética do corpo. Caderno de Literatura Brasileira: Clarice Lispector, Rio de janeiro, n. 17-18, p. 280-291, 2004.
TECNOLOGIA, MAQUINAÇÃO E ARMAÇÃO. In: INWOOD, M. Dicionário Heidegger. Tradução: Luisa Buarque de Holanda. Revisão técnica de Márcia Sá Cavalcante Schuback. Rio de Janeiro: Zahaar, 2002. p. 182-185.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A revista se reserva os direitos autorais sobre as contribuições publicadas, sem retribuição material para o autor, podendo disponibilizá-las on-line no modo Open Access, mediante sistema próprio ou de outros bancos de dados; também poderá efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com o intuito de manter o padrão culto da língua, contando com a anuência final dos autores. As opiniões emitidas pelos autores são de sua exclusiva responsabilidade.