Aesthetics of the ugly: the valorization of bad taste in modernity and post-vanguard. Copying and the bizarre aesthetic

Authors

  • María Laura Moneta Carignano Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" -Unesp

DOI:

https://doi.org/10.5433/el.2008v1.e25070

Keywords:

Copi, Argentinean literature, Post-vanguard, Ugliness’ aesthetics

Abstract

This paper aims to analyze the innovating and provocative style of a contemporary Argentinean writer, Copi. Specifically, the text approaches the link between his work and some styles that distance themselves not only from conventionality but also from what is considered “good taste”. Copi is an innovator as well as a weird and bizarre writer, often referred as “queer”. In order to meet the purpose of this study, it is necessary to reflect on the connection between the big category of modernity – newness – and other category that we consider to be also characteristic of modernity: ugliness. Copi’s work is closely related to kitsch, camp and bizarre aesthetics. That is why, the fact of exploring these connections and considering the possible differences between his production and contemporary or post-vanguard literature, represents an interesting starting point to reflect on the author’s work.

Author Biography

María Laura Moneta Carignano, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" -Unesp

Doctorate in Literary Studies from the Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" -Unesp 

 

References

AIRA, César. La innovación. Boletín. Revista del grupo de estudio de teoría literária, Universidad Nacional de Rosario, Rosario, 1995.

AIRA, César. Copi. Rosario: Editora Beatriz Viterbo, 1991.

AMÍCOLA, J. Camp y Posvanguardia. Manifestaciones culturales de un siglo fenecido. Buenos Aires: Paidós, 2000.

BAUDELAIRE, Charles. Las flores del mal I. Barcelona: Ediciones Atalaya, 1995.

BAUDELAIRE, Charles. Las flores del mal II. Barcelona: Ediciones Atalaya, 1995.

BAUDELAIRE, Charles.Obras Estéticas: Filosofia da imaginação criadora. Rio de Janeiro: Editora Vozes Ltda, 1993.

BRETON, André. Manifiesto surrealista. In: NADEAU, Maurice. Historia del Surrealismo. Montevideo: Editorial Altamira, 1970.

BRETON, André. Nadja. Rio de Janeiro: Imago Editora, 1999.

CALINESCU, Matei. Cinco caras de la modernidad. Madrid: Editorial Tecnos, 1991.

CAMPOS, Haroldo. Vanguarda e Kitsch. In: CAMPOS, Haroldo. A arte no horizonte do provável. São Paulo: Ed.Perspectiva, 1977.

CHÉNIEUX-GENDRON, Jacqueline. O surrealismo. São Paulo: Martins Fontes Editora, 1992.

CIRLOT, Lourdes. Primeras vanguardias artísticas: Textos y documentos. Barcelona: Editorial Labor, 1995.

COMPAGNON, Antoine. Os cinco paradoxos da modernidade. Belo Horizonte: Editora UFMG, 1999.

COPI. Cachafaz La sombra de Wenceslao. Buenos Aires: Adriana Hidalgo Editora, 2002.

COPI. El Baile de las locas. Barcelona: Editorial Anagrama, 1978.

COPI. Eva Perón. Buenos Aires: Adriana Hidalgo Editora, 2000.

DUPLESSIS, Yves. El surrealismo. Barcelona: Salvat Editores, s/r.

ECHAVARREN, Roberto. Arte andrógino: Estilo versus moda en un siglo corto. Buenos Aires: Ediciones Colihue, 1998.

ECO, Umberto. Apocalípticos e integrados. São Paulo: Perspectiva, 1993.

FRIEDRICH, Hugo. Estrutura da lírica moderna. São Paulo: Livraria Duas cidades, 1978.

HUTCHEON, Linda. Uma teoria de paródia: Ensinamentos das formas de arte do século XX. Rio de Janeiro: Edições 70, 1985.

HUTCHEON, Linda. Poética do Pós-Modernismo. Historia, Teoria, Ficção. Rio de Janeiro: Imago, 1991.

HUTCHEON, Linda. Teoria e política da ironia. Belo Horizonte: Ed. da UFMG, 2000.

JAMESON, Fredric. Pós-modernidade e sociedade de consumo. Novos estudos Cebrap, n. 12, Junho 1985. p. 16 -26.

PAZ, Octavio. Los hijos del limo: Del romanticismo a la vanguardia. Barcelona: Seix Barral, 1974.

RIMBAUD. Iluminaciones. Una temporada en el infierno. Buenos Aires: Centro Editor de América Latina, 1969.

ROSENZVAIG, Marcos. Copi: sexo y teatralidad. Buenos Aires: Editorial Biblos, 2003.

SARLO, Beatríz. Vanguardia y criollismo: la aventura de Martín Fierro. Revista de crítica Literaria Lationoamericana, Lima, año 8, n. 15, 1982.

SARLO, Beatríz. Borges, un escritor en las orillas. Buenos Aires: Ed. Ariel, 1995.

SARLO, Beatríz. La pasión y la excepción. Buenos Aires: Siglo XXI, 2003.

SCHWARTZ, Jorge. Vanguardas Latinoamericanas. São Paulo: Edusp, 1995.

SONTAG, Susan. Notas sobre Camp. In: SONTAG, Susan. Contra la interpretación. Barcelona: Editorial Barral, 1969.

TCHERKASKI, José. Habla Copi: Homosexualidad y creación. Buenos Aires: Galerna, 1998.

Published

2008-11-29

How to Cite

Carignano, M. L. M. (2008). Aesthetics of the ugly: the valorization of bad taste in modernity and post-vanguard. Copying and the bizarre aesthetic. Estação Literária, 1, 83–94. https://doi.org/10.5433/el.2008v1.e25070

Issue

Section

Artigos da Seção Livre